01 January, 2012

Tugas Guru Tingkatan


SEKOLAH MENENGAH KEBANGSAAN AGAMA AL-FALAH
24000 KEMAMAN
 SENARAI TUGAS GURU TINGKATAN

1.   Pengurusan dan Organisasi Kelas
      Membentuk organisasi kelas yang terdiri daripada:

  • Ketua Tingkatan, Penolong KetuaTingkatan, Bendahari, AJK Kebersihan dan Keceriaan.
  • Memastikan AJK kebersihan menentukan pelajar untuk membersihkan papan tulis, menyapu lantai, mengelap tingkap, menyusun kerusi meja, menyapu lantai dan membuang sampah.
  • Memastikan AJK keceriaan sentiasa mengemaskinikan papan kenyataan dari semasa ke semasa serta menyediakan langsir, alas meja guru, bunga meja dan lain-lain perhiasan yang sesuai.


2.   Menentukan perkara-perkara berikut ada di dalam kelas :

  • Senarai pelajar di dalam kelas
  • Pelan kedudukan kelas.
  • Jadual Waktu.
  • Jadual Tugas Harian.
  • Carta Organisasi Kelas.
  • Motto Kelas / Sekolah dan Hala Tuju Sekolah/ Visi dan Misi Sekolah
  • Perabot kelas seperti kerusi, meja, almari, papan tulis diinventorikan.
  • Alatan kebersihan ada di dalam kelas seperti seperti bakul sampah, penyapu dan lain-lain yang bersesuaian.
  • Menentukan alatan elektrik, kipas angin dan lampu berada dalam keadaan baik dan selamat digunakan.
  • Melaporkan perabot dan alatan elektrik yang rosak kepada pihak yang berkenaan.
  • Membimbing organisasi kelas yang dilantik supaya menjalankan tugas dengan baik dan berkesan.
  • Mengadakan tabung kelas dan jumlahnya bergantung kepada budi bicara pelajar untuk tujuan keceriaan kelas dan kebajikan pelajar.


3.    Jadual Kedatangan Pelajar

  • Menandakan jadual kedatangan harian pelajar selewat-lewatnya sebelum waktu kedua berakhir dan menyimpan kembali buku daftar kedatangan pelajar di pejabat.
  • Menentukan semua butir yang dikehendaki ada di dalam daftar kedatangan pelajar seperti nama penuh, nombor telefon waris yang boleh dihubungi serta alamat tempat tinggal yang jelas.
  • Memastikan data-data terkini pelajar di dalam kelas.


4.    Laporan Pelajaran, Sijil Berhenti dan Surat Akuan Pelajar

  • Memastikan kemajuan pelajar direkodkan dalam Rekod Persediaan Mengajar atau dalam sebarang bentuk rekod (seperti fail atau disket) yang boleh dirujuk bila-bila masa.
  • Mengisi markah dan membuat laporan prestasi akademik pelajar, kurikulum dan fizikal dalam rekod pelajar bagi setiap penggal persekolahan.
  • Menyampaikan Rekod Prestasi pelajar kepada waris pelajar/penjaga.
  • Menyediakan dan mengisi:

           - Rekod markah bagi setiap peperiksaan sekolah sama ada melalui ’mark sheet ‘atau Key – in data
             dalam disket.
           - Sijil berhenti dan surat akuan bagi pelajar kepada pelajar

5.    Kutipan Yuran dan Derma

  • Mengutip yuran sekolah pada awal tahun dan menggalakkan pelajar membayar semua yuran sekaligus.
  • Mengutip Derma PIBG.
  • Mengutip wang peperiksaan bagi kelas-kelas peperiksaan.
  • Mengeluarkan resit kepada pelajar bagi pembayaran yang dibuat.
  • Menyerahkan wang kutipan yuran sekolah dan wang peperiksaan serta buku kutipan kepada Penolong Kanan.
  • Menyerahkan wang kutipan derma PIBG kepada Bendahari PIBG.


6.    Pendaftaran Pelajar Baru.

  • Menerima kemasukan pelajar baru dari Penyelaras Tingkatan.
  • Mendaftarkan pelajar baru ke dalam buku kemasukan pelajar dan mendapatkan nombor pendaftaran pelajar baru dari buku kemasukan pelajar daripada PK HEM.
  • Menentukan penerimaan borang SPBT dari sekolah yang terdahulu dan memastikan pelajar tersebut mendapat buku teks.
  • Menyemak jika pelajar tersebut menerima sebarang bentuk biasiswa dan melaporkan kepada Guru Biasiswa.
  • Mempastikan penerimaan rekod kemajuan pelajar dan maklumat lain yang berkaitan dengan diri pelajar dari sekolah yang terdahulu.
  • Menentukan rumah sukan bagi setiap pelajar.


7.   Masalah Pembelajaran, Kesihatan Diri dan Disiplin.

  • Memberi galakan dan merangsang minat pelajar terhadap akademik.
  • Menggalakkan pertandingan yang berbentuk akademik dan memberikan penghargaan seperti hadiah jika perlu.
  • Sentiasa prihatin terhadap masalah pelajar.
  • Melaporkan kepada Guru Disiplin dan Guru Bimbingan dan Kaunseling jika terdapat kemerosotan sahsiah dan perlanggaran disiplin dalam kalangan pelajar.
  • Melaporkan kepada Guru Kesihatan jika terdapat pelajar yang mempunyai masalah kesihatan.
  • Melaporkan kes ponteng mengikut prosedur berikut:

           - Mengisi dua salinan borang Melanggar Peraturan Sekolah yang boleh diambil daripada penyelaras
             tingkatan atau Unit Disiplin Sekolah.
           - Menghantar satu salinan borang tersebut kepada ibu bapa / penjaga pelajar.

8.   Buku Teks, Biasiswa dan Bantuan

  • Memastikan  buku teks diagih kepada pelajar, dibalut dan ditulis nama pelajar.
  • Mengemaskinikan fail SPBT dari semasa ke semasa.
  • Memulangkan buku teks pada tarikh yang ditetapkan dan menyenaraikan nama pelajar yang tidak memulangkan buku teks pada akhir tahun dan melaporkan kepada Guru SPBT.
  • Mengenalpasti pelajar yang layak menerima sebarang bentuk bantuan lain dan melaporkan kepada Guru Kebajikan.
  • Melaporkan kepada Guru Biasiswa sekiranya terdapat kemerosotan pelajaran dalam kalangan pelajar yang mendapat biasiswa.


9.    Murid Keluar

  • Menentukan borang SPBT dan rekod kemajuan pelajar dihantar ke pejabat sekolah.
  • Menentukan hal-hal peperiksaan telah disempurnakan bagi pelajar tingkatan 3, 5 dan 6 Atas.
  • Menentukan kelulusan pertukaran murid telah diterima.
  • Menentukan buku teks telah dipulangkan.
  • Menentukan penerimaan biasiswa dilaporkan kepada pelajar.


10.   Pendaftaran Sukan, Persatuan dan lain-lain.

  • Menentukan setiap pelajar mempunyai rumah sukan.
  • Memastikan setiap pelajar menyertai aktiviti kokurikulum dan menyerahkan senarai nama pelajar mengikut persatuan, kelab dan badan berunifom yang dipilih kepada penyelaras kokurikulum.
  • Menggalakkan pelajar bergiat cergas dalam sukan dan juga aktiviti kokurikulum.

No comments:

Post a Comment